Blog 4 Jordan Day

Visitor of the day


  • You
    from

Brag Stats

  • Comments:25,004
  • Articles:2,000
  • Article Hits:12,459,805
  • Unique Visitors:2,000,438
  • Rss Subscribers:3,052
  • Comment Subscribers:2,530
  • Spammers:136,315
  • Generated :757,671 spams
  • Monitoring:3,942,477 spam IPs
Powered by Qwaider Shield

Recent Comments

Check out the latest pictures on Sweetestmemories

« How to punish people you loveFlyboys (2006) »

الرد على وداد

  • By: Qwaider

  • On:Tuesday, September 19, 2006 8:27:52 PM
  • In:Thoughts
  • Viewed: (15178) times

    • Currently 4.6/5 Stars.
    • 1
    • 2
    • 3
    • 4
    • 5

    Rated 4.6/5 stars (210 votes cast)

    والله يا اختي يا وداد، حزنت لما رأيت .. حتى باب التعليق غير مسموح به على المقالين... و انتي لا تذكري من هو الشخص.. مجرد مقالة مبهمة على طريقة الشيطان الملحد الملعون زكريا بطرس.. والذي ان تكلم عن شيء لا يكون الا لبث الفحشاء والبغضاء بين الاخوان في الله.. من مسلمين و مسيحيّن. واشهد الله انّي لا اكن لأخوتي من المسحيين الا كل الحب، والتقدير والمعزة.. اسوة برسلنا الكريم الذي حض دائما و وصى بأهل الكتاب خيرا. و 1400 عام من التعايش السلمي و الاخوة والجيرة، لن يمحوها تعصب تافه او ذي غرض مريض من اشخاص مشبوهون كبطرس.

    و ادعوكي في المقابل الى قراءة قصة ربى قعوار، احدي بنات اشهر العائلات المسيحية الاردنية... قصة حقيقية، لشخصية حقيقية، و ان اردت التواصل معها العنوان في الاسفل. هذه مجرد قصة من ملايين القصص لاناس اعتنقو و يعتنقون الاسلام كل يوم..

    احب ان اؤكد لك و لكل الاخوة والاخوات على ايماني الكامل و التام بالمسيح، و بالمسيحيين والانجيل و التوراة .. و لا مزاودة على هذه الامور، فالكتب والانبياء كلها خطوط حمراء عند المسلمين قبل ان تكون عند غيرهم... والاهم، ليس الغرض من هذا المقال لا التجريح، و لا التهجم، ولا التعييب على الغير، انما نحن اخوة و اصحاب قضية و وطن و مستقبل واحد، نقف جميعا خطا واحدا في خندق واحد في وجه التحديات والتي تواجه الامة...

    واي شخص يمس بهذه الثوابت او يبدي عدم احترام لها سأكون انا اوّل من يتصدّى له .. فليس المقام مقام تكفير و تبشير و دعوة انما هو رد بالحجة و المثل .. على المثل.. 

    لمتابعة بقية التفاصيل العنوان في اسفل المقال

    من الكنائس الى المساجد

    من الكنائس الى المساجد Arrow

    قبل الاسلام *
    بحثي عن الحق *
    اعلان اسلامي *
    بعد الاسلام *

    لقد ولدت في الدنمرك، وتربيت في عائلة أردنية مسيحية في الأردن (التفاصيل). كان أبي قسيساً (رجل دين مسيحي) لأربعة كنائس وتعتبر أمي من أكبر القادة النساء المسيحيات في مجتمع الشرق الأوسط. وقد كنت قائدة شبيبة وأطفال في الكنيسة، ومرشدة مسيحية في المجتمع المسيحي فأنا لدي المعرفة الكافية عن التوراة والأنجيل. لقد اتخذت المسيح مخلص شخصي لحياتي عندما كنت الثامنة من العمر، وتعمدت بالماء في الثانية عشرة، ثم تعمدت بالروح في الرابعة عشر من العمر. ولكني لمم أغلق عقلي في يوم من الأيام للتعرف على الحقيقة، والبحث عن المعرفة حيث أنني لم أجد السلام في داخلي الى أن أصبحت مسلمة، وقد اتخذ الكثير من الوقت حتى اقتنعت بالاسلام ديناً.

    ابتدأت القصة عندما كنت صغيرة، لقد كرهت الاسلام كرهاً شديداً، وعندما كنت في الصف العاشر، رأيت فتاة مسلمة تصلي فركلتها بقدمي ودفعتها وهي ما زالت ساجدة على الأرض. ولقد تشاجرت مع الكثير من البنات في المدرسة الاعدادية الحكومية، وأردت أن أريهم كم أنا مثقفة، لذلك كنت أحضر الكتاب المقدس (التوراة والانجيل) معي كل يوم، وأقرأ بصوت مرتفع، أو أكتب نصاً منه على اللوح كحكمة اليوم. وأذكر عندما كان شهر رمضان، اعتدت أن آكل أمام البنات المسلمات الصائمات (وأسأل الله أن يرحمني ويغفر لي)، لقد كنت صاحبة مشاكل خطيرة.

    في الصف الحادي عشرة (قبل التخرج)، أذكر أنني قررت أن أحضر درس الثقافة الاسلامية وأستمع لما يقوله البنات عن الدين المسيحي. وقالوا أن الانجيل محرف ومغير، فغضبت كثيراً وشرحت لهم أن الانجيل اعجازي وقد كتب في أربعة كتب مختلغة من أربعة أشخاص مختلفين في نفس الوقت ولكن في أماكن مختلفة (متى، مرقس، لوقا ويوحنا). فاستضطردت إحدى البنات وقالت: "إذاُ فإنك تقولين أن الجن كتب هذه الكتب" انزعجت كثيراً وخرجت من الصف ولم أكن أريد أن أناقش مع البنات أكثر من ذلك.

    تساءلت البنات عني وأردن معرفتي أكثر، لذلك أتين وبدأن يطرحن علي الأسئلة عن ديني حياتي وكنت أنا أجيبهن وأريهن الكتاب المقدس ودلائله لمحاولة اقناعهن بدين المسيحية. حتى أنه في يوم من الأيام نادتني معلمة اللغة العربية وقالت لي أنه يجب علي التوقف من التحدث مع البنات عن الدين المسيحي لأن القانون لا يسمح بذلك، فقلت لها أن هذا لا دخل لي في الموضوع، فقالت: "إن لدي شريط مسجل بصوتك وأنت تتحدثين مع البنات عن دينك" حقاً جعلني هذا غاضبة جداً، وأصبح لدي الحقد والكره للمسلمين والإسلام. فزادت خدمتي التبشيرية وأردت من الاسلام أن تتحول الى مسيحية، حتى أنني عزمت بعض صديقاتي المسلمات أن يأتين الى الكنيسة لإقناعهن بالدين المسيحي.

    وها أنا قد تخرجت من المدرسة الثانوية لأنتقل الى الجامعة وأدرس الكيمياء في جامعة مؤتة في الاردن، وقد علمت أن هذه الجامعة تحتوي على أقوى الحركات الاسلامية على الاطلاق .. وقد أنهيت السنة الأولى من الجامعة وكان يجب علي أن أسجل لصف الثقافة الاسلامية كمادة اجبارية وفي الحق كنت جاهزة له.. أتذكر أن هذا الصف عبارة عن مدرج يحتوي على 150 طالباً، وكنت أنا الوحيدة المسيحية هناك مفتخرة بنفسي أنني مختلفة عن الجمييع. وكل مرة يأتي الدكتور (محمد الرواشدة) بموضوع ما كان يجب علي التعليق والمناقشة. أذكر أننا ناقشنا عن الجنة والنار، وعن حقوق المرأة في الدينين الاسلام والمسيحية، حتى أننا تحدثنا عن الانجيل والتوراة، وكعادتي كنت أحضر معي الكتاب المقدس لأثبت له صحة كلامي وأنكر كلام الدكتور. حتى أنه في يوم من الأيام سألني الدكتور كيما ألاقيه في مكتبه وقال لي أن لدي معلومات زخمة عن الدينين وأخذ يدعوني للإسلام، فأجبته مستبدة: "اسمع دكتور، أنا ولدت مسيحية، وأبي قسيساً لأربع كنائس، وأمي شخصية مهمة في المجتمع المسيحي، لذلك لا مجال لي أبداً أن أغير ديني، ولا أريد تغييره لأي سبب من الأسباب" فتنهد الدكتور أسفاً وقال: "الله يهديك"

    بعد فترة من الزمن، بدأت أهاجم الدكتور بنقاشاتي بحكمي على الاسلام، وصرحت له أنه خاطئ وأن كل الاسلام خاطئ. بدأ الطلاب يشعرون بالفضولية، وكانوا حقاً مستغربين من جراءتي، حتى أن بعضاً منهم كانوا يأتون الي في مكان معتزل بعد موعد الحصص ويسألوني عن ديني، ولكني كنت أجلس في مكان عام غير مهتمة وأبدأ المناقشة معهم. الى أن الدكتور محمد رواشدة (دكتور الثقافة الاسلامية) ناداني الى مكتبه وصرح لي أنني أفعل فتنة في الكلية لأنني أتحدث مع الناس عن المسيحية ومحاولة ارتدادهم عن الدين الاسلامي. فسألته عن معنى قوله. قال لي بكل بساطة: "أن الفصل القادم، لن أكون في الكلية أبداً" لم أهتم لكلامه حتى جاء الفصل القادم لأسجل صفوفي, فقال لي المسجل أنني مفصولة من الكلية ولم يعد حتى اسمي في برنامج الجامعة. غضبت كثيراً وتركت الجامعة لأنني علمت في تلك الفترة أنني قريبة جداُ لأذهب للولايات المتحدة الأمريكية ولدي فرصة أحسن.

    وها أنا قد هاجرت الى ولاية تكساس في الولايات المتحدة الأمريكية في عام 2002، محاولة بداية حياتي من الصفر، وكنت أذهب الى كنيسة دالاس المعمدانية العربية، وكان عمي هو قسيس هذه الكنيسة. في الحقيقة لم أحب العيش هناك فاتصل أهلي مع عائلة مسيحية في ولاية أريزونا لأذهب وأعيش عندهم وأبدأ حياتي مرة أخرى، ولكن عندما لم أجد من يدعمني مالياً سألتني عائلتي أن أرجع الى تكساس وأبقى مع أخي وأختي وكنت أنا أكبرهم، أما باقي العائلة فرجعوا الى الأردن كي ما يكمل والدي خدمتهما التبشيرية في الشرق الأوسط. وهكذا وجدت عملاً وبدأت دراستي في الكلية وأنا ما زلت أذهب الى الكنيسة أعمل نشاطاتي المسيحية المعتادة، حتى أني كنت أبعث بعض البرامج والمناهج الجديدة للكنيسة في الأردن وأساعد في تدريس الانجيل مع الأطفال.

    في ديسيمبر عام 2003 انتقل أبي الى رحمته تعالى مصاباً بمرض السرطان (نسأل الله أن يرحمه)، ولكن هذا لم يوقفني من متابعتي في الحياة.

    أقول لك في التحقيق أني أتيت الى الولايات المتحدة لأبشر عن المسيحية وأكمل خدمتي التبشيرية، وكان هدفي وصول العرب المسلمين ومحاولة ارتدادهم للمسيحية، لأنني أعتقد أن امريكا هي دولة حرة فيها حرية الفكر والتعبير والكلام.

    وهكذا تقابلت مع مجموعة من الأصدقاء المسلمين، وبدأنا التحدث عن الديانات المسيحية والاسلامية، فأنا أعلم التوراة والانجيل حق المعرفة، كنت أناقشهم بحدة وأحاول اقناعهم للارتداد.

    وهكذا أحضر أصدقائي شاباً اسمه المصطفى بالحور – الذي هو زوجي الآن – ليكمل في النقاش معي. وكانت بالنسبة لي كالسباق، فعلاً كان لديه المعرفة الواسعة في القرآن والسنة، لذا لم أحببه أبداً. وكنت معظم الوقت أحاول اضافة الكاز على الدخان لتضخيم المسائل الدينية، وأحياناُ نصل الى نهاية عقيمة مغلقة، فأنا كنت عنيدة جداُ حتى أنني بدأت أحس بالارهاق.

    على كل حال، كانت أمي قادمة في أيلول 2005 واعتقدت أن هذه حجة مناسبة لتجنب النقاش والذهاب بسبيلي، لأنني كنت أشعر بالضيق.

    كنت أعتقد أنها ستكون اهانة لي لو خسرت النقاش، لذلك قلت لأصدقائي أن علي الذهاب، ولكن مصطفى ناداني باسمي وقال: "أريد دليلاً" فسألته عما يتحدث، قال: "اذهبي فتشي الانجيل بكامله، لن تجدي آية واحدة تفصل أن المسيح قال عن نفسه هو الله، لم يقل أبداً: أنا الله" لقد وجدت هذه الفرصة المناسبة لدعوته للمسيح (الذي كنت أعتقد أنه المخلص الشفيع وأنه ابن الله)

    فقلتها بسخرية: "ما الذي تقوله، إنه من المؤكد أن هناك أيات كثيرة تقول أن المسيح هو الله!" قال مصطفى: "أرني الدليل" ذهبت للبيت وهذا السؤال عالق في عقلي يؤنبني"

    فتحت الانجيل وبدأت البحث، وبعدها ذهبت الى الانترنت للبحث، ومن ثم الى الكتب ولم أجد شيئاً.

    وبعدها سألت أمي وبدأ نقاشي معها. قالت لي: "في الحقيقة لا يوجد هناك آية حقيقية تصرح أن المسيح قال عن نفسه أنه هو الله، ولكنه قال؛ من رآني فقد رأي الآب" فأجبت: "ولكن الآب والابن ليسوا متشابهين؟" قالت: "ولكنك تعلمين أن لهم نفس المستوى في القوى، وهم واحد في الثالوث الأقدس (الآب والابن والروح القدس)"

    لذا فإن القضية الأولى فاشلة ولا يوجد لديها أي دليل، والآن لنذهب للقضية الثاينة ألا وهي: المسيح هو الابن (ابن الله)

    بدأت بالبحث أكثر، ووجدت أن هناك معادلة مكتوبة في الانجيل، انجيل يوحنا 1:1 " في البدء كان الكلمة والكلمة كان عند الله" حسناً؟ اذاً فان الكلمة هي المسيح الذي خلق من بدء الخليقة وهو كان عند الله

    ولكن في نفس الآية أو العدد يقول: " وكان الكلمة الله" فتعجبت أن الله=المسيح وأن الله مع المسيح في نفس الوقت! كيف يكون هذا؟

    هذه معادلة رياضية باطلة، كيف يمكن أن يكون المسيح الله وهو معه في نفس الوقت، هل هو مفصوم الشخصية؟ هذا شيء غير واقعي ولا يمكن أن يتخيله العقل

    لذا فقد تركت هذا النص وتوجهت الى نص آخر، الى رسالة يوحنا الأولى الاصحاح الخامس وعدد 7 يقول: " فان الذين يشهدون في السماء هم ثلاثة الآب والكلمة والروح القدس وهؤلاء الثلاثة هم واحد" فرحت جداً لأنني اعتقدت انني وجدت الحل؛ الآب=الابن=الروح القدس (هم واحد)

    ولكن العدد الذي بعده مباشرة 8 يقول: " والذين يشهدون في الارض هم ثلاثة الروح والماء والدم والثلاثة هم في الواحد" الروح=الروح القدس، الماء=الآب، والدم=الابن. فكيف يمكن أن يكون الثلاثة=(هم) واحد والثلاثة (في) واحد في نفس الوقت، هناك فرق بين المعنيين.

    ثلاثة (هم) واحد معناها أنهم الثلاثة في نفس المستوى في كل شيء حتى في القوى والمكونات (مثال: الماء تتشكل الى ثلاثة أشكال السائل، الصلب والغاز، ولكنها لا تتأثر كيميائياُ فهي تحتوي على الهيدروجين والاوكسجين). أما الثلاثة في (واحد) فانها تشبه ثلاثة اخوان لهم نفس اسم العائلة، ولكنهم ثلاثة شخصيات مختلفة.

    بالاضافة أنه اذا فعلاً اعتقدت أن الله ثلاثة، فلِمَ لدينا خليقة واحدة وليست ثلاثة؟ فعلى سبيل المثال لو أحضرنا ثلاثة رسامين ليرسموا لنا شجرة معينة، كل واحد منهم سوف يرسمها بأسلوبه الخاص تبعاً لطريقة تفكيره، وحتى إذا كانوا الثلاثة في الواحد يخلقون الخليقة، فإن كل واحد منهم سوف يخلقها بطريقة مختلفة عن الأخرى، حتى لو كانت بنفس الهدف ولن ستكون بأسلوب كل واحد منهم الخاص.

    وهنا بدأت أرى التناقض في الكتاب المقدس، فمن أين حصلت بهذا الكتاب؟ أنا أعلم أن المسيح قال عن نفسه ابن الله ولكني أعلم أن جميع اليهود يطلقون على أنفسهم أولاد الله وهم ناس بشر مثلنا، فهذا التعبير كان دارجاً في ذلك الوقت.

    المسيح كان نفسه يجلس لوحده ويصلي، فلمن كان يصلي؟ كان يصلي لنفسه؟ كان يدعو الله، حتى أن الكتاب المقدس يثبت ذلك: " في ذلك الوقت اجاب يسوع وقال احمدك ايها الآب رب السماء والارض لانك اخفيت هذه عن الحكماء" متى 11:25 " ثم تقدم قليلا وخرّ على وجهه وكان يصلّي قائلا يا ابتاه ان امكن فلتعبر عني هذه الكاس .ولكن ليس كما اريد انا بل كما تريد انت" متى 26:39 " فمضى ايضا ثانية وصلّى قائلا يا ابتاه ان لم يمكن ان تعبر عني هذه الكاس الا ان اشربها فلتكن مشيئتك" متى 26:42 " وبعدما صرف الجموع صعد الى الجبل منفردا ليصلّي ولما صار المساء كان هناك وحده" متى 14:26 " وفي الصبح باكرا جدا قام وخرج ومضى الى موضع خلاء وكان يصلّي هناك" لوقا 1:35 " وبعدما ودعهم مضى الى الجبل ليصلّي" لوقا 6:46 " ولما اعتمد جميع الشعب اعتمد يسوع ايضا .واذ كان يصلّي انفتحت السماء" لوقا 3:21 " واما هو فكان يعتزل في البراري ويصلّي" لوقا 5:16 " وفي تلك الايام خرج الى الجبل ليصلّي .وقضى الليل كله في الصلاة لله" لوقا 6:12 وغيرها من الأمثلة الأخرى.

    بالإضافة الى أن هناك ذاكرة أخرى لمعت لي أنه عندما كنت أدرس اللاهوت (العقيدة) المسيحية، جاء أحد الدكاترة البريطانية الكبار، وكان يعلمنا عن تاريخ الكتاب المقدس، وأذكر أنه قال حرفياً: "حسناً .. لقد ذهبت الى المعرض في بريطانيا لأرى نصوص الانجيل الأصلية المكتشفة، ولم أجد غير أوراق محروقة، وممزقة وضائعة" فنظرت الى الكتاب بين يدي وسألت في نفسي ما هذا الكتاب؟؟

    من أين جاءت كل هذه الكلمات في الكتاب؟

    اذا كنت أعبد اله كاملاً ليس فيه عيباً واحداً، فكيف يمكنني بالايمان بكتاب غير كامل أو غير محفوظ؟ هذا ليس صحيحاً

    وبدأت التفكير والتأمل، لو أننا أخذنا كل الكتب السماوية التي على الأرض ورميناها بعيداً، ثم سألنا الناس ليحضروا كتاب آخر مطابقاً للكتب الأولى، فلن أجد مسيحياً واحداً يحضر لي إنجيلاً مطابقاً له، بينما سأجد على الأقل مليون مسلماً حافظين القرآن ظهراً عن قلب لأن المسيحيين لديهم نسخ كثيرة مختلفة عن بعضها البعض، وما زالوا يكتشفون نصوصاً انجيلية جديدة الى حد الآن، أليس هذا عجيباً؟

    وبعد ذلك بدأت أدرس لاهوت صلب المسيح، فهل مات المسيح حقاً؟

    وبدأت بالتفكير بهذا الانجيل الذي بين أيدينا، هل هو حقيقياً؟ الأشخاص الذين كتبوا الأناجيل هم يهود تبعوا المسيح وراقبوه وكتبوا سيرة حياته .. لقد رأوه يموت على الصليب .. ولكن هل من الضرورة أنهم رأو نفس الشخص المسيح الذي يصلب؟؟

    في القرآن الكريم يقول الله عز وجل: " وَقَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللّهِ وَمَا قَتَلُوهُ وَمَا صَلَبُوهُ وَلَكِن شُبِّهَ لَهُمْ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِّنْهُ مَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلاَّ اتِّبَاعَ الظَّنِّ وَمَا قَتَلُوهُ يَقِينًا (157) بَل رَّفَعَهُ اللّهُ إِلَيْهِ وَكَانَ اللّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا (158)" فإذاً الناس الذين رأوا المسيح يقتل، رأوا شخصاً مشابهاً له.

    فإذاً ما هذا الذي بين أيدينا؟؟ سيرة المسيح وأكثر من 75% ملقحة.

    والآن ها قد حصلت على النتيجة بين يدي: المسيح هو ليس الله، ولا حتى ابن الله .. خفت كثيراً وقلقت لدرجة لا تصدق.

    كل هذه السنوات؟ 24 سنة من حياتي وأنا أدرس نظريات غير معتمدة من الانجيل والتوراة.

    24 سنة من حياتي أعبد الإله الخاطئ

    24 سنة من حياتي ذهبت سدى، كذبة محققة.

    أردت الانتحار، شعرت أن الأرض تهتز من تحت قدمي، وأصابني الرعب.

    أردت أن أرجع الى بداية المطاف وأبحث من جديد لأثبت العكس، ولكني صمت قليلاً، لا أعرف ما الذي سيحدث بعدها .. شعرت أنني أدمر حياتي.

    وصرت أفكر .. أنا أؤمن أن المسيح الآن هو انسان نبي مرسل من الله سبحانه وتعالى، وأنا أؤمن بجميع الأنبياء الذين قبله .. ولكن كانت لدي هناك مشكلة بسيطة مع النبي محمد (صلى الله عليه وسلم)

    في الحقيقة لم أتعلم شيئاً عن حياته، وكل ما أعلمه هي معرفة بسيطة عن طريق المسيحية الذين زرعوا في داخلي هذه الأفكار عنه (صلى الله عليه وسلم)، ولكن كيف يعظموه الناس المسلمين طوال الوقت؟؟

    قلت، كيف يمكن أن تكون هذه مشكلة والقرآن الكريم أتى من الله من خلال النبي محمد صلى الله عليه وسلم؟ إنه حقاً لرجل متميز .. أعظم الخلق (صلى الله عليه وسلم) إذاً فهي ليست مشكلة أبداً أن أؤمن بنبي آخر وهو خاتم الأنبياء صلى الله عليه وسلم.

    بالاضافة أنني أعلم أن هناك إنجيل خامس غير قانوني أو شرعي لدى المسيحية إسمه (برنابا) لأن هناك الآية التي يقول فيها المسيح (سيأتي بعدي نبي اسمه أحمد) ويحدثنا أيضاً أن المسيح عليه السلام شبّه به ولم يمت على الصليب بل ارتفع قبل امساكه.

    تركت غرفتي بعد تأمل طويل وتفكير عميق في البحث، واتصلت مع أصدقائي المسلمين الذين لم أرهم منذ شهرين على الأقل. وذهبت لرؤيتهم. فعلاً كنت أصلي الى الله وأبكي: "إذا كان هو الطريق الصحيح، فغير حياتي، وإذا لم تكن فاجعلني أموت في حادث سيارة قبل أن أصل أصدقائي واجعلني أدخل الجنة .. فكل ما أريده هو الحقية ومرضاتك يارب، وكل ما أبغيه هو الجنة"

    وهكذا وصلت الى أصدقائي ودموعي تذرف من عيني، فاعتقدوا أن شيئاً مكروهاً قد حدث لي، وكان هناك زوجي الحالي مصطفى، وكان الجميع ينتظر مني أن أتكلم ليعلمون حقيقة أمري، ثم استضطردت:

    أشهد أن لا إله الاّ الله .. وأشهد أن محمد رسول الله

    عم الصمت لعدة دقائق والجميع يرمقني باندهاش، ثم قال مصطفى ساخراً: "أسكتي .. ولا تكذبي"

    أذكر أنه كان الثالث من أكتوبر.

    قلت له: "أنا لا أكذب، وبدأت بالبكاء والشهيق"

    قال: "لي مستغرباً، لقد قلت المرة الأخيرة في نقاشنا أنه لو قلت الشهادتين وأنت لا تؤمني بها فهذا لا يعني أنك أصبحت مسلمة! فكفى كذباً"

    قلت له: "أنا لا أكذب، غداً سيكون أول يوم في رمضان، والآن ستعلمني كيف أفعل الوضوء وكيف أصلي وكل شيء"

    عندما سمعني أقول ذلك ورأى الاصرار في عيني، وقع علي باكياً من الفرحة والانفعال الشديدين وعانقني مرحباً بي في الاسلام

    وفعلاً تعلمت الصلاة وكل التقاليد والسنة في ليلة واحدة، واشتريت حجاباً وبدأت أمارس عقيدتي الجديدة. ولكني أخفيت اسلامي عن العائلة لمدة أسبوعين.

    في ذلك الوقت، ذهبت الى الإمام وأعلنت إسلامي، وبدأت أتعلم القرآن، وأفعل المقارنات ما بين الانجيل والكتاب المجيد القرآن الكريم، وكان من الصعوبة علي في البداية من التخلص من الرجوع الى الانجيل، ولكن الحمدلله فقد تغلبت على هذه العادة، وبدأت أتعلم سيرة النبي صلى الله عليه وسلم والقرآن.

    وكما قلت سابقاً فقد أخفيت اسلامي عن العائلة في البداية، وكنت أصلي الساعة الثانية أو الثالثة بعد منتصف الليل حتى لا يراني أحداً أو يشك بي.

    وفي يوم من الأيام كنت ذاهبة من البيت الى الكلية وكان معي حقيبتي التي تحتوي على القرآن والحجاب، ولكن فجأة، وقع الحجاب على الأرض ورأته أختي ولكنها لم تعلم ما الأمر الى أن جاء الليل واستيقظت لتراني أصلي، فعلم أعضاء العائلة عن اسلامي، وبدأ الابتلاء.

    رفعوا صوتهم علي وصاحوا، واعتدوا علي نفسياً وعاطفياً، نعتوني بجميع الكلمات القذرة وغير الملائمة. ضربوني الى أن وصلت للموت وهددوني بالقتل، ومع ذلك فقد كنت هادئة ولم أحاول مناقشتهم في شيء، ولكني تركت البيت داعية من الله أن يهديهم.

    بقيت مع صديقتي المسلمة لمدة شهرين قبل أن أتزوج بمصطفى .. الحمدلله .. لقد فقدت عائلتي، ولكني كسبت عائلة مسلمة أخرى في المسجد فقد رعوني رعاية رائعة لا مثيل لها وجازاهم الله كل خير.

    وبعد ذلك انتابتني الكثير من الضغوط النفسية بسبب الاعتداءات التي حصلت معي، وما زلت لحد الآن أستلم على الأقل 25 مكالمة وايميلات يومية من كل أنحاء العالم، يسبون علي ويهددوني وما الى غير ذلك

    وغير المكالمات الهاتفية، فقد اتصل معي أكبر العلماء والدكاترة المسيحيين من الأردن والولايات المتحدة، يناقشون معي الدين المسيحي ومحاولتهم لإعادتي لدينهم.

    سبحان الله .. لقد اعتدت أن يكون معي الانجيل دائماً في الحوارات الدينية وكان الاتجاه المعاكس هو القرآن، والآن فقد انقلبت الطاولة وأصبح القرآن معي دائماً وأبداً

    ومع كل هذا، فقد تعلمت الدروس المهمة في ذلك الوقت القصير، تعلمت أن أكون صبورة ومتواضعة، وأتأمل الآن في قصة الرسول محمد صلى الله عليه وسلم، وكيف أهين من أهله وضرب، وهذه قصتي لا تساوي شيئاً بالنسبة له صلى الله عليه وسلم، حقاً لقد تعلمت الكثير.

    ولربما فقدت شرف اسم عائلتي في أعين الناس، ولكني فخورة أني اكتسبت أعظم شرف من الله سبحانه وتعالى ألا وهو الاسلام. وفعلاً إنك لا تستطيع أن تتخيل السعادة والسلام اللذان غمراني منذ أن أسلمت بالرغم من كل هذه الاهانات

    وفي الحقيقة أني تغيرت كثيراُ كما كنت عليه في الأول، حتى أن زوجي لاحظ هذا التغيير الشاسع، فقد تعلمت كيف أكون هادئة مع الناس الذين يعتدون علي، وتعلمت كيف أبتسم لهم رغم وجودي في أصعب الأوقات، ورغم فقداني وظيفتي لكوني مسلمة محجبة، ولكن الله عز وجل يعوضني بما خسرت بأضعاف وبغير احتساب .. الحمدلله

    فكل الاسلام هو وجود السلام الداخلي الحقيقي، فإنك بالتحقيق لا تستطيع أن تجد هذا السلام من اللذين هم حولك، ولا حتى في البيئة التي أنت تعيش فيها، يجب أن تكون اقتناع داخلي منك عن طريق محبتك لله وارضائه وتسليمه قلبك له. واذا كانت عبادتك حقيقية لله واتبعت طريقه فبالطبع ستكون سعيداً في حياتك لأن الخطيئة تحرمك من هذا السلام وتعكر مزاجك وهي ألم أكثر من سعادة دنيوية.

    وها أنا أنظر الى وجوه الناس وأرى الكثير من الحزن والدموع لأنهم بعيدين عن الله الحي الخالق عز وجل، وأحياناً أرى قلوبهم المظلمة ولا يريدون اضاءة شمعة الرجاء فيهم ويلتهون بمشاكلهم ومشغولياتهم ويتمسكون بالدنيا بدل الآخرة.

    كل ما أعرفه الآن، هو أن هدفي في الحياة عبادة الله وارضاءه وصلاتي له واتباع سنة رسوله صلى الله عليه وسلم والعمل من أجل الجنة .. الحمدلله

    أنا أرجو أن تكون هذه القصة حافزاً لك وتشجيعاً لروحك وايمانك بالله

    http://www.creativeruba.com/islam/story_arabic.html

    Other Memories Documented on September 19
    « How to punish people you loveFlyboys (2006) »

    Memories....

    معك حق, من المحزن تدمير محاولات التعايش بسلام على مر السنين

    لاحول ولا قوة الابالله
    السلام عليكم..
    كنت عارفه ان لو حد رد غيرى على دعوى التنصير المغرضه اللى قامت بيها وداد..حيبقى انت..
    جزاك الله خير..
    و ردك بليغ جدا جدا جدا..
    (التجديدات تحفه..تسلم ايدك)
    The Caller, Don't say Tanseer, please.. I don't want this to turn into a fight. She has her opinions about matters "WHICH I TOTALLY RESPCT" and I have my own, which I am respectfully posting
    Then i'm so so so sorry for commenting here...my mistake...it seems like i never learn!!
    allah yesam7ak!!
    Don't take it personally TheCaller, please. I don't want anyone to feel uncomfortable reading this. Because I really want to promote tolerance and understanding. Not the opposite.
    I'm sure you will understand this, and find it in your tolerant heart to let it pass without "punishment", have you read my punishment article :)
    Your comments and added value are always appreciated an welcome, please don't feel discouraged
    • #6
    • aya
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/19/2006 9:55:11 PM
    عجبتني كتير طريقة تناولك للموضوع و تعاملك معه و طريقة كتيير مأدبة و محترمة و واضح انك بنىءادم بتفهم.
    Salam,

    Ruba's story was very touching, may God give her strength and patience through her ordeal.

    Peace
    • #8
    • noone forever
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/19/2006 10:08:49 PM
    Interesting post by Ruba, of course untill one gets to the marriage part! I kept on reading while I really predicted the way her story would end, marriage! Almost all religion conversions are performed based on an impossible love story, and conversion makes it possible! It would have made more sense if Mustapha wasn't a part of her realizations, no? Anyway, Mr. Qweider, I really find your post a bit contradictory. First you say that you respect Christianity, and then you post an article by someone who describes her 24 years of life living as a christian as a big lie! We worship the same God, we just worship him in different ways, no way is wrong, and no religon is a lie!!!!
    Noone, Please accept my most sincere apologies. I don't view Christianity like that, and I would never say anything like that about a religion I value and cherish and strongly respect it and its followers. And care and defend them as if they were my own family

    But I also, didn't want to modify her article in anyway. I do understand that it might have been offensive to some. But, it's not my writing, it’s her belief and I'm not questioning her good intentions

    Now regarding the marriage part, if you read carefully, you will notice that it was not the reason, or the cause but rather a side issue, that happened over the same period.

    I do not dispute the fact that her marriage might have provided her of the means to object and decide to go forth with her decision, but that's only done in a supportive way and there has not been imposed on her to influence her decision. She is also well aware that Christian women can continue to believe in their religion when they get married to a Muslim. So if that was the reason (marriage) she could have remained Christian and still got married.
    Qwaider..have you forgotten the way i am?!
    i never disrespected anyone..i can never be offensive even if i tried and i thank god for that..but:
    - i invite you and everyone to read wedad's story again..and would u please tell me what it means??
    tayeb..balash..if u posted roba's story alone..and regardless of answering back wedad..what would it mean??
    ya3ny law gebt walad soghayar fel share3 mesh 7ayakhtalef 3ala enaha tanseer..aw da3wa aw bateekh..sameeha elly enta 3awzo!!

    - i belive what noone said..no religion is a lie..allah made christianity and islam..but...why would we mess with each other..
    i don't call christians for islam and they leave my quran alone with out any attempts to use it..
    fair is fair!!
    that's it..
    the thing is..when someone will ever use quran in an ignorant way..wether muslim or christian..i won't shut up just to look tollerant and understanding..
    It's just like what we do around the world..we become nas betakhod 3ala afaha 3ala tool oo khayfeen nefta7 bo2ena 3ashan may2oloosh erhabiah!!
    Well..anyway..wedad is free to do it and you're free to accept it and i'm free to reject it..
    welly yez3al hoa 7or..bas..
    ah..and one more thing..
    my blog won't open now!!!
    and..you were about to make a nuclear bomb when hal or someone impersonating hal was mean to u!!and i defended you by the way...but when it's islam and quran ..you are so cooooooool suddenly..men emta?!
    khalas..7asbeya allah wa ne3ma alwakeel..hoa elly 7aye7faz deeno..mesh s7na.
    Dear The Caller,

    طولي بالك ياأختي, مافي قوة على الارض تقدر تمس القرأن بسوء انشالله

    كلامك صحيح من منطلق انو فعلا هي قامت بتفسير خاطىء لأيات, وواجبنا نوضح هذا الموضوع..

    وصدقيني, مافي حدا بيغصب حدا على دين, سواء دعوة للاسلام, او الوثنية , او اليهودية او النصرانية,,

    وبالتالي مهما الناس قالت على الاسلام, لن يغير من الواقع شيء, الاسلام دين مبني على حقائق ووقائع يقبلها العقل والقلب معا,

    جزاكي الله خير دايما ياأختي , انتي انسانة مخلصة والله يجزيك كل انشالله,

    قويدر ماكان قصدو شيء..

    واتذكري كيف سيدنا النبي عليه الصلاة والسلام كان يتصرف في هذي المواقف..

    عارفة شو كان يقول ؟؟

    كان يقول, الله يهديهم

    صح ؟

    الله يهدينا جميعا
    My Dear friend "theCaller" I just don't want to turn this into something that we all don't like. Boasting who is better or worse. It was a story for a story. A bogus story of an unknown origin in return for a real story of a real person. Pure and simple

    El Da3weh, has it's own forums. Please don't get me wrong. But I don't want this specific subject to turn into that. Not this way, not here and not now

    And What about your blog? What do I have to do with anything?

    Ya bint el 7alal, cool down. Not saying let it pass, just be calm about it. This is not a contest nor is it a fight. To the contrary, this is a civil discussion between brothers and sisters. of different religions.
    somebody tell me what was on wedad's blog?? what is her blog address?? i would like to understand what this is all about!
    • #15
    • omar
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/20/2006 3:04:06 AM
    thanks for sharing such story,
    I featured it here: http://omernos.deviantart.com/journal/10122584/

    and regarding Wedad, I have no comments whatsoever
    I wasn't expecting an attack though *shrug*

    omar
    asalam 3alaykom,
    What fight and what contest?!!!
    khalas..i said what i have to say..
    I got your point and what's your intension..i fully understand.
    • #17
    • Areej
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/20/2006 8:26:58 AM
    والله انا شايفة اكبر غلط ارتكبته الاخت وداد هو منعها باب التعليق على الموضوع !! يعني ليش هاي المواضيع بالذات مانعانا نعلق فيها !
    لو عندها الجراة الكافية من كلامها ما كانت عملت هيك ...
    على كل حال ،، اكبر غلط تصير مواضيعنا على مواقعنا فيها هجوم ديني او عرقي .. مش ناقصنا خلافات يا وداد . ما صدقنا نخلص من قصة الدنمارك طلعلنا البابا بكم جملة بستم البدن ..
    واحترامي للجميع
    • #18
    • noone forever
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/20/2006 10:24:23 AM
    Dear Qweider, So you basically reply to wedad's invitation to Christianity with Roba's invitation to Islam? You used the same method you found offensive and zidt el teen ballih. If you don't accept someone's invitation to convert to Christianity with an open heart, don't send the exact invitation turned around and expect to get away with it. As for the marriage part, beleive me, she won't just tell us the sordid details, go back to the article, she was insistent UNTILL HER FRIENDS BROUGHT HER MUSTAPHA. We live in a society where one can talk politics, religion but not love.
    One last thing, I beleive that if someone is comfortable with his/her self in all aspects, then he or she doesn't need o convert, because religions have the same exact principles, they are only different in some technicalities that can be overlooked if a person has inner peace. So what if someone eats eggs at Easter and the other eats 2atayef at el fitir, does this make them enemies? or different? The only thing they can't do together is marry the egg and the 2atayef, Again!
    No One, how can I convert to Christianity when I'm already a Christian? And a Jew.. As hard as that may sound. But since we believe in EVERYTHING that was revealed on Jesus and Moses, that makes us just another sect of Christianity.

    Actually, Atayef has some egg in it, if I'm not mistaken :)

    Marriage was NOT a factor in her conversion, and please do read carefully, she was doing nothing but debate with someone who was able to shed the doubt off her eyes

    Noone, Please accept my apology as my intention is not to call anyone to Islam at all, I'm just giving a live example similar to her example. And I do this with my respect (again) to the believers of both religions. And my deepest love to Christians.
    I don't seek to undermine any one's faith.
    • #20
    • Abdullah
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/20/2006 12:20:18 PM
    Assalmu 3ala man etaba3a elhuda,
    Brother Samer, I am proud of "The Caller" although she may sound mad. She has responded from heart and I cannot blame her.Yet I am proud as well of you being cool, and still open the door for dialogue and the possibility that whats her name is acting out of ignorance rather than malice.
    Islam is real great as its loved soo much, defended without hesitation (as the caller did), and the love for other humans without reservation that teaches its followers(as you did)..
    This is an indication of the universality of this great religion.
    We take the badmouthing with an open heart, yet we enjoing whats right and forbid whats wrong. We don't care about our own sleves intrests and we strike a balance between kindness in making da3wah and firmness in standing by the ultimate truth .
    May Allah bless both of you and guide that lost soul to his straight path. As we all hate to see another human soul could end in Hell fire. We are as the prophet said once like the one who tries to gurad against the buterfly falling into fire, yet they come full speed into the fire.
    May Allah spread peace and light to this hurting world that is in pain from injustice and misguidance...
    • #21
    • 7ala
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/20/2006 11:37:26 PM
    Abdullah , thank you , thank you , thank you ... you have said exactly what I wanted to say ... God bless you my brother and bless all of you my friends. w allah yehdy eljamee3 .
    • #22
    • wedad
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/21/2006 1:50:04 PM
    قويدر ، i jsut saw this post..... iam surprised you did that.

    answers: dont take it personaly
    ruba kawar i know the girl personaly by the way, and i know exactly whats her story not what her husband wrote ...... dont worry already sent her many email and she didnt answer anyone!! guess what!! really dont know! ولمعلوماتك ربى راح ترجع للمسيحية  do u know actulay she will back for god for real god not the dead God or someone came to preach and married i dont know in real wife how much one!! she was living in peace and joy, she had a salvation and open door to heaven, she is teh loser...

    and by the way i deleted teh post respecting and this man i know personaly, he is from a big Muslem family in jordan, and most people know about him, but he cant say his name on website, do u want him to get killed!!! this is what you do!! no freedom!

    لما مسيحي يسير مسلم بتعملوا حفلة وطنة ورنة وبتكيفوا ، زي كأنو اللي عملو صح او هو الي بودي على الجنة بس الحقيقة انو فتح على حالو باب جهنم !

    soo sorry iam saying that but u really guys dont understand anything, and wala 3ndkom freedom of speach wala freedom in choose the faith!!! يعني يا بتصير مسلم يا بتموت ، او بتصير مسيحي وبتموت

    anyway i deleted teh post respectfuly for many people many friends i know. but know you give me the open door to write anythign i want. and what i beleive. coz when i'll go to god in heaven for sure, and when he asked me about what i did!! akon i said his message and wasalt-ha la kteer nas..

    i want to write more, but in future you will understand.

    سؤال أخير
    اذا انت مسلم مؤمن ، وانت في ايدك  وفي القرآن او في الاسلام مفتاح الجنة لكل الناس؟  أول اشي بتعملوا بتحكي للناس الي بتحبهم عشان يكونوا معك في الجنة؟ صح!

    this is what iam doing, withouth JESUS no one from you will go to heaven :)
    accept the truth
    asalam 3alaykom,
    qwaider..read what she said on my blog after i posted that's it's over and we entend no harm..
    she said we are all blinded with satan or what ever...
    lelah ta3ala..2eshhad shahadet 7aq..was i wrong???
    This is not about christianity ya qwaider...cause we all know that as muslims we must respect almasee7..bible and the religion allah sent...this is about her twisted way of thinking...tell me now this is not tanseer 3alany ya ammet mo7amad..'
    allah yehdeeky ya wedad ya rab...in allah 3ala koly shai2en qadeer..
    وداد ... انا اسف انني احكيلك انّي انا صديق شخصي لربى و عائلتها من ايّام عمّان. و ياما ... ياما تناقشت معها في كثير مواضيع. عمرها ما جابتلي سيرتك..! مش مهم وبأكدلك انه زوجها فعلا ما الو اي علاقة بالموضوع! واهم من هيك، التهديدات بالقتل اللى كانت توصلها و لازالت توصلها حقيقية... و على فكرة انا بنفسى شهدت تشات حامية الوطيس مع بنات خالتها.. و شهدت بأم عيني مدى الاحترام اللي بتتكلّمي عنه. لكن ما علينا..
    ربى الحمدلله قررت انها تسلم .. انا مش رح اقول هذا شي كويس و اللا لأ... او رح يدخلها الجنة او لأ لسبب بسيط.. انه ما حد يا ستي ماسك مفاتيح الجنة بأيدو... انما نحن(البشر) ندخل الجنة برحمة الله... والله ارحم الراحمين
    اذا انت بتقولي انه رجل معروف والقصة معروفة.. وما الى ذلك ليش كان واضح انه الاخ مصري مش اردني.. و انه هاي واحدة من القصص الوهمية (من ركاكة اسلوب الكاتب والفهم الخاطيء وللأسلام و بعض الكلمات الجوهرية الاخرى الواضحة التي لا يستعملها مسلم او شخص كان مسلم كما ادعت القصة)
    و على فكرة لمّا اي شخص يعتنق الاسلام بنفرح فية طبعا شيء اكيد لا عيب ولا حرام.. و المسحيين ايضا .. بيفرحوا لما اي حد ينضم لهم... والبوذيين كمان.. شو المشكلة في الموضوع؟؟

    امّا بالنسبة لحرية الاختيار، فللعلم... اي شخص يشهر اسلامه، يتم تعليمه و تأكيد عليه انه لا رجعة او تغيير بعد هذا القرار... و هو شيء عادى... هذا حكم الشرع. انا ما رح اغيرة او حتى ابرره لأنك بتعرفي انه نفس الشي عند الجميع.
    وين حرية التعبير لما الكنيسة حرقت مئات الآلاف في القدس من مسحيين و مسلمين و يهود؟ و ين حرية التعبير لما كانت محاكم التفتيش شغالة في اوروبا بمباركة الكنيسة و هربت العلماء و المفكرين و الفلاسفة ... و ين حرية التعبير لما كفّروا كبرينيكوس عندما اعلن (فقط) ان الارض ليست مركز الكون! بدل ما تتكلمي عن القذى في عيوننا شوفي الخشبة اللي في عينك اولا...
    و بالطبع يا اخت وداد.. دعوتك الى الله مشكورة فكل مؤمن في ملكوت الله هو كنز لا يقدر بـمال...
    و انا من جهتي ذات الشيء.. و الحق افضل عندي بكثير ان يعتنق الوثنيون المسيحية من ان بضلّو بجهالتهم.. فنحن يا وداد نعبد الاه واحد رب السماوات و الارض الخالق الباريء المصور. رب موسى و هارون. رب مريم و عيسى المسيح رب ابراهيم و آدم... الاهنا الاه واحد  قد نختلف في المفاهيم .. لهذا يا وداد و صّانا رسول الله محمد بكم خيرا.. لهذا يا وداد عفى صلاح الدين عن مسيحيي الحملات الصليبية... فنحن نحبّكم و ان كرهتمونا...
    وللعلم... نعلم ايضا انكم لن ترضوا عنا حتى نتبع ملّتكم ... امر طبيعي .. و منطقي.. لكن تعرفي ليش ما بنصير مسيحيين؟ لأننا بالفعل مسيحيين !! و صدقا اتكلم... فنحن نؤمن بالمسيح حتى اكثر من المسيحيين .. اعتبرينا مسيحيين سنة.. مثل ما عندكم بروتوستانت مثلا! نحن نعتقد اننا نحن المسيحية الحقة!
    ولعلمك حتى عيسى علية السلام يدخل الجنة برحمة الله ولا سلطان له على من يدخل ..  فهو وان عظم شأنة مثل باقي المخلوقات... طبعا هو اكيد في الجنة لا شك.. لكن بفضل الله

    على العموم... سأدبّر مقابلة مع ربى واطلب منها الحضور الى هنا شخصيا
    TheCaller,  I know ...
    الله يهدي الجميع
    • #26
    • wedad
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/21/2006 6:30:05 PM
    the caller, rabna hadani 6 years ago, and i listened to him and i was not blind :D thanks God for this
    eldor welba2i 3alikom rabna yehdikom u yfate7 3yonkom
    but i have no harm for you and i dont hate you wala ishi do u know why iam doing this??? simple answer coz i love you...
    please caller when you die, dont said to god that i didnt get the salvation msg... or no one told me !! coz i did and already did and still i will talk about God and talk about my savior forever, this is what we r doing on earth not just to play around.
    when i go to heaven i'll say to god that i did what you told me to do. its ur problem u didnt listen..
    caller, sorry if i did offended you, which iam till now sure i didnt, coz its point of view for a man converted as like hundred converted to islam, there are two sides here.... not one side..
    qwider, sorry again and again... promise from now go on i'll not come up in this subject, i'll talk about God, Jesus, my own expereince with god my savior my father my family, my frinds,
    Asalam 3alaykom,
    Wedad..you really made me laugh..o.k dear..
    When i die i'll remember you for sure..asl feeh 7aga esmaha fetnat almamat..
    Now,end of story cause you know very very well..i'm the one who's not playing..my name is caller..that's what i do..but for sure,way different than what ur doing..
    may allah guide us all and save us all,mainly from ourselves!!
    p.s..good for u you decided to stop ..
    Wedad, because of your history on this matter, people will continue to remember how offensive you were towards their beliefs. It's not a matter of what you write about. No one can tell you what you write about. But you pick on the wrong subject ... for the third time.
    I warned you before, and I told you, you're not doing the right thing, you're playing with the bee hive ... and you didn't listen. And continued to do and say what you did

    Listen, There is this Unspoken rule between Muslims and Christians in our countries, you seem to have forgotten about, the rule says, don't come near ours, we will not come near yours. Simple and elegant, Ask your elders if you didn't know about it; People would argue simply "Don't preach us, don't try to save us, we're ALREADY saved. Save yourself, try to know the truth, try to understand things."

    Ok, I really want this subject to end... I really do. I don't feel comfortable talking about it, on the fear that I might harm a christian brother's feelings. Who's right and who's wrong is not my intention to judge, not here, not now. I will keep my convictions to my self
    Qwaider,

    How can you be sure that this is the real Wedad? I doubt it's her. If so why not sign in with her account?

    ________________________________________________________________

    Anyways, this shouldn't be a fight between the brothers and sisters.
                      -----------------
    In the name of Allah, The Beneficent, The Merciful.

    "Say (O Muhammad salallahu alaihi wasallam), O disbelievers
    I do not worship what you worship,Nor do you worship whom I worship, I shall never worship what you worship , Neither will you worship whom I worship, You have your path and I have mine. "
                     -------------------

    And let me add here that no one knows for sure if they are going to heaven or not, so let's stop that I'm going to heaven and you are not attitude.

    We really should work together towards what makes us closer to one another not what keeps us apart. Let's stop this and move on to better things.


    Peace
    I know it's her from her IP, which is for Jeeran proxy, she has used it before to comment
    :)
    • #31
    • Abdullah
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 9/22/2006 3:48:04 AM
    Samer,
    Hadee bedha mubahaleh to close it once for all

    Assalamu Alaykom wa Rahmatoo Allahi Wa Barakatoh ..

    I actually had the invitation from my brother Qwaidar to participate in this forum .. and it's an honor .. since I knew Mr. Qwaidar before Islam and we had a long conversation about Islam and Christianity about 4 or 5 years ago .. and subhan Allah .. after I became Muslim .. I think of all the things that we discussed about .. and how harsh I was on him .. and here is the link of our emails that we had: http://www.creativeruba.com/islam/christian.html
    and now I just moved to the other side of the table .. to the Truth and I say thanks God for HIS guidance :)
    Hope everyone is well ... and I make Dua for everyone to be guided to the truth as I was

    Jazakom Allah Kheir
    Thanks Ruba for stopping by, it's really an honer and pleasure to see you here.
    I'm so honored that I helped. I'm glad to see my name in there :)
    Assalamu Alaykom

    Jazakom Allah kheir .. you are all my brothers and my sisters .. and if you have any question .. I am more than happy to answer them ..

    also you can find some answers in my debates section (muhawarat wa munatharat)

    wassalamu Alaykom wa rahmatoo Allah wa barakatoh

    Ruba
    www.creativeruba.com/islam
    • #36
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/16/2006 10:35:23 PM
    I personally find converting to any religion a waste of time and energy, let alone trying to GUIDE others to the TRUTH, or even worse actually taking credit for it, and I mean both sides, M to C or C to M. All religions pour into the same place, and there is one God for everyone,  everything else can be disregarded or dealt with in a civilsed manner if one really wants to. When you really feel the urge to guide and be thanked for your guidance, go see criminals, see messed up people and show them how to be GOOD. I find your emails very humiliating to Christianity, because calling islam the truth means that everything else is a lie.
    Hope,
    It's not humiliating at all. This is how people think. It's not any different than how Christians view Muslims and Jews and how Jews view Muslims or Christians! In the end, everyone think they're right. And there is no humiliation in that
    By the way, if you're new to this subject this is a response to a post by Wedad, done long time ago
    Guess what! .. you are so close to the truth hope because this is how I started to think after I left Christianity .. really .. there is only one God .. and I used to think .. God is good and if I am a good person then I am going to heaven .. so what would I care about?

    Yes .. we need to educate people of the good things .. but it wouldn't work if we don't have a law or a style of life .. Christianity cannot be that law because there is no laws in injeel .. and all the laws are taken from the Tawrah .. but Tawrah is so fair and just and lacks the mercy that the Christianity talk about .. and Christianity lacks justice ...

    Finally I figured that Islam is not a religion only but it's a type and style of life .. it's something we live everyday .. and before we go to people and try to help them .. we need to help ourselves and be a role model ..
    Islam is the justice law and the mecy at the same time where we can go out and put it in reality and live it and show other people and invite them to live it as well ..

    Also you said that it's humilating .. so you think that your opinion is better, and you live better than anyone .. however this is called pride and people won't accept your opinion if you think that you are better than them .. because you are not understanding the other side view..
    Anyway .. all what I can say .. May Allah guide all of us to the truth ..

    Jazakom Allah Kheir

    Ruba
    www.creativeruba.com/islam
    • #39
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/17/2006 2:19:53 AM
    So all nonmuslim nations are clueless and have no laws to abide with? Please read my comment again, I said 'I mean both sides, M to C or C to M', there is no pride in saying that all religions are right, I personally dont feel it is a victory of some sort when a Muslim converts to christianity, I mean really: why? Anyway Ruba, thank you for telling me I am so close to the truth, and all this time I thought I was lost in my own religion :-). Qweider, i did read this a while ago, I know you sent Rubas story replying to Wedad, but i really think if Wedad was wrong (which she is), you were even wronger (is there such a word?).
    Hope .. take it easy .. I didn't say anybody is wrong .. I am just saying my opinion and what I think only ..

    I mean what you said is much appreciated and it's very deep thinking .. but since you said that you are lost, it's your turn to search the truth .. (please be informed that I am not trying to invite you to Islam or any religion) I am just saying: THE TRUTH. That people are searching for .. for me I found the truth in Islam .. it's your turn hope .. and I love your name because it's really optimistic and look for the future that I feard all my life :)

    Stay well ..
    and I will keep praying for you ..

    Hope we become friends :)

    Ruba
    www.creativeruba.com/islam
    Hope, As simplistic as you put it. That's not the Islamic view of others, that's the view of EVERYONE towards EVERYONE. Correct me if I'm wrong but no one is invited to the eternal salvation if they didn't accept Christ as their savior. That's the Christian point of view. Everyone else disagrees with it.
    I don't think I was wrong giving the conditions and the timing of that article. The idea I am projecting, is simple, A vague story compared to a Real story
    PS, 2 days ago, someone I work with showed up and decided to convert to Islam. NO ONE had solicited him in anyway ... He just did it on his own after doing his own research and study. Do I see this as a victory? YES, Absolutely, there is no war here, but every soul saved (from Islamic view) is worth it. Would I force it on anyone? Absolutely not.
    Now I can be hypocritical and apologetic about it. But why lie about it? I treasure my Christian friends as I would treasure Muslim friends. And I respect them and their religion even more than many Christians do to respect their own religions. I just see no reason why I would have one face in front and another behind you.
    • #42
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/17/2006 1:31:13 PM
    Ruba, I was kidding when I said I am lost, dont worry about me, and do have me in your prayers, I actually ask both my muslim and christian friends to pray for me when I feel down, I even have the Muslim friends do the istikhaara prayer for me, and this IS exactly my point! There is no difference! While your truth is Islam, it was very harsh of you to describe your 24 years lived as a Christian as a lie. Just like you honoured your new religion by calling it the truth (and we respect your decision), you need to honour your old one by at least calling it the way to the truth, not a lie.
    • #43
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/17/2006 1:44:03 PM
    Qweider, it is pretty obvious (AND SIMPLE AGAIN)that each religion has its own WAY TO SALVATION or SOUL SAVING. Point is: we have to be respectful of the choice others make, AND not secretly neither bluntly think only us are right. There are lots of real stories out there, not that I care (because like I said I PERSONALLY cant see the point), but in a Muslim society it IS easier to talk about Christians converting, as the other way around is unacceptable in the Arab world. I still stand by my opinion whilst respecting yours, but calling a soul saved means it was lost, and if Wedad used this same arguement the other way around, she owes Islam an apology too.
    No body owes anyone else an apology. There is no diplomacy in this and tip toeing around it is not going to change the bottom line.
    Hope you're 100% Sunni Christian. Think about that, and you'll know what I mean
    • #45
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/17/2006 9:30:45 PM
    I beleive you already apologized in one of your comments and i quote from above 'Please accept my apology as my intention is not to call anyone to Islam at all, I'm just giving a live example similar to her example. And I do this with my respect (again) to the believers of both religions. And my deepest love to Christians. I don't seek to undermine any one's faith' AND 'Please accept my most sincere apologies. I don't view Christianity like that, and I would never say anything like that about a religion I value and cherish and strongly respect it and its followers. And care and defend them as if they were my own family'. What suddenly changed your attitude? I will accept your previous aplogies as if they were addresses to me and to all my fellow christians though to end this :-) Anyway, I dont know what you mean bu Sunni Christian OR the bottom line for that matter, and you know what? I dont think i want to know, there is a point when discussions related to religions just need to stop since people are not only tip toeing around religious intolerence, they are tip toeing around the 21st century! lets stay behind, shall we!
    That's not an apology about what we're talking about! It's regarding people "thinking" that I have ill intentions or put words in my mouth (like you're doing now), taking things out of context or misunderstanding something
    My respect is is the same, regardless of how you think it is coming across.
    Sure you can stay behind as you like, We're going full steam ahead, wanna hop aboard? You'll be respected and tolerated. But I think you're not getting my points at all, because you automatically raise shields and block what I'm saying on the fear that it might affect you.
    Fear not, and yes you are a Sunni Christian :)
    • #47
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 11:59:46 AM
    Let me recap:
    1- Wedad posted (bad)
    2- You posted Ruba's story (without a disclaimer) (worse)
    3- Noone Forever posted saying you both insulted Christianity
    4- You apologize (good)
    6- I remember Wedad deleted her post (very good)
    5- Ruba commented
    6- You post the comment (AGAIN without a disclaimer)(very bad as really after an apology, a good thing would be to delete the post rather than validating it with a NEW comment)
    7- I post saying you both insulted Christianity
    8- you think apologies are not due (your opinion, highly respected but i find it contadictory after your sincere apologies)

    I fail to see where the put-the-words-into-your-mouth took place really!

    And thank you for your invitation back to the future, I already declinded Ruba's invitation on AirTruth for that matter :-)
    Hope,
    How about you let me decide what I want to post and what not to post? What to keep and what not to keep. Especially when you have no clue what was in the original post and you're sort of a late (very late) comer.
    I apologized for people who thought I criticized or bad mouthed Christianity.
    Now please try to base your judgement on more facts.
    As for what I keep or what I delete, that is up to me here.
    • #49
    • wedad
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 12:15:05 PM
    :)
    • #50
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 1:25:58 PM
    Thank you, aplogy accepted AGAIN, I guess I qualify for your aplogy as
    1- I am not a newcomer as I read this post a while ago
    AND
    2- I am one of those people who thought you critisized or bad mouthed Christianity back then AND now after this post came back to life again.

    I did base my opinions (not judgements) on facts that you yourself posted, and of course it is your call to delete or keep your post, I was merely pointing out to the fact that you did it again (and by IT I mean insult Christianity) by posting Ruba's new comment, any thing unclear about this fact? You either stick to your aplogies or stick to your posted opinion, you simply cant expect us (as receivers) to buy both!
    I will state it again, I do no insult Christianity, I respect Christianity. Read what I say before you start saying things like that
    What Ruba has gone and is STILL going through is something that many can't even start to comprehend. What I think is that you are being way too defensive.
    Granted what's being discussed here is your religion. But no one is coming after you with a pitch fork. Nor mocking it. Nor disrespecting it or it's icons, teachings or anything for that fact!
    You continue to fail to understand that Muslims view themselves as Christians too! We believe in Christ, we believe in the virgin Mary. We believe in all of that. Our belief is different than other Christians believe. I don't see any problem in that!

    Rest assured, NO ONE is insulting Christianity, and as I said before, anyone who dares to, I would be the first to stand against them

    Beside, what is posted here is the TRUTH the whole TRUTH and nothing but the truth! If you have a counter TRUTH feel free to let us know it. (And what I mean by the truth is NOT which religion is right or wrong, I mean the story of a person)
    I hope I made myself clear
    • #52
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 2:01:42 PM
    I did read what you said and it was great UNTILL you posted a new comment in validation of a comment that you already aplogized for, period. I hope I am making myself clear as really I am boringly repeating myself.

    Correct me if I am wrong but Ruba describing her life for 24 years as a Christian a lie (and linking us to a whole site) and you telling her you were glad that you could be of help is harsher than a pitch fork, dont you agree? And no I dont have real life stories to share (thank God), i live in Jordan and it isnt even legal to convert to Christianity in the Arab World, maybe you can share some stories from the States, I am sure there are many, and again, I dont regard it as a victory, rather a choice that I cant comprehend but accept, without an invitation or a prayer from my side to guide anyone to MY truth, let alone accepting thanks and taking credit for doing this.

    I think you are the one who is being way too defensive really.
    You really want to share stories from the US? Are you sure? There isn't a single week that passes by that 2 or 3 brothers come and declare their reversion to Islam. And we're talking a small community less than couple hundred people.
    • #54
    • hope
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 3:27:35 PM
    I heard those stories, you already kindly posted one about a colleague of yours, I am talking about the other way around. If you havent heard any, you are lucky, as it can be quite disturbing listening to a former 'brother' calling your religion a lie and a waste of previously lived lifetime.

    Again, needless to say, I am not keeping a score if this is what you are trying to do here. Religious conversions make no sense to me (they make all the sense in the world to others of course and i respect that), it is like praying in a different language, God listens whatever language we are using, just as long as we dont call those who dont speak our language ignorant and invite them to attend classes to learn. I hope this is clear now.
    • #55
    • kinzi
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/18/2006 4:16:20 PM
    Qwaider, you are going to make a student of Arabic out of me!

    I guess this isn't closed issue, and things I thought were settled don't seem to be from Hope's comments. Hhhhmmm.

    I guess we'll have a lively discussion when you arrive! :)
    • #56
    • الثائر القبطى
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 3/31/2007 5:22:32 PM
    تقولين ان الكتاب المقدس  يا امل مقطوع اومحروق طيب  عثمان ابن عفان  قطع و حرق القران كم مرة
    سيّد ثائر
    الفكرة ليست في مين العابه احلى من الآخر! لكن الكتاب المقدّس كتابات اشخاص عديدين و هذا بشهادة علماء الانجيل و لا اختلاف عليه اصلا
    ما فعله عثمان هو توحيد النسخ الموجودة طبقا لما وجد في القرآن الأصلي و الذي كان محفوظ عند حفصة.
    و الحرق هو ما يليق بالكتب المقدسة حتى لا تتعرض للأهانة بالتمزيق وما الى ذلك
    wow... I just read the post... I had no idea Wedad was like that... smiling photos can be misleading :) and I kept thinking ya 7araam sho shekelha taybeh... but to tell you the truth I like the fact that she is trying to help people see the truth... (don't get me wrong I'm talking about the concept)... anyway, seems my comment is too late but interesting post...

    ba3dein sho belnesbeh lel tha2er el qebty... the name and the comment "تقولين ان الكتاب المقدس  يا امل مقطوع اومحروق"  it is like watching a dramatic historical movie... mesh ma3gool...
    It's never too late, god, it feels like 10 years ago when this was actually only 7 months ago
    • #60
    • جورج
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 8/15/2007 9:27:46 AM
    اقول شي واحد فقط كافى هاى الدعايات يارجال الدين المسلمين والله عيب عليكم تصطادون فى الماء العكر اتمنى من عقلاءكم وعلماءكم ان بردوا على القمص زكريا فقط وبعدين مو عيب عليكم تسمون نفسكم علماء العالم يصنع شي يفيد البشريه انتو اش سويتو للبشريه نسيتو افكاركم المليانه حقد وكراهيه وفتاويكم الى لا الله ولا البشر يقبلوها بالله شنو بس ترضون احتياجاتكم الدنيئه بالله مو عيب عليكم عدكم 15 نوع زواج شنو عدكم حديقه حيوانات والقوى ياكل الضعيف الرجل كلشي محلل يسوى والمراه لاحول ولاقوه شنو السنه والقران اتمنى من اخوانى المسلمين ان يشهدوا بس القمص زكريا على قنات الحيات وبعدين يشوفو وين الخلل شكرا
    القمص زكريا من الكلاب العاوية اللتي لا تخجل ان تنبح على القافلة و هي  تسير
    وين الماء العكر ايها الجاهل الأفّاق؟ من الذي ينشر الحقد و الكراهية؟ من الذي يتدخل في دين الاخر؟ من اللذي يقدس المسيح عيسى ابن مريم؟
    الزواج في الأسلام معروف... و احكامه معروفة .. لكن الكلاب اشكال بطرس على قناة الحيّات كما ذكرتها .. بالتاء المفتوحة .. هم من يصطادون و يمكرون .. و يكيدون للأسلام ...
    موتو بغيظكم ... فلن تنالو من دين الله شيئا... طبعا الكلام موجه للكلاب اشكال زكريا لا بطرس .. و زفت الطين...
    • #62
    • جورج
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 8/15/2007 9:56:55 AM
    ان اكول كاف هاى القصص يارجال الدين المسلمين عيب عليكم اتمنى تنطون شويه الحريه لشعبكم وراح تشوفون وين تصيرون
    بهاى تعاليمكم
    واتمنى من علماءكم ان يواحهو القمص زكربا اذا بيهم خير مايكدرو لان كلامه مدعوم بمصادر اسلاميه بس انتو غير ماتخلون شعوبكم تطلع على هاى الامور خوفا  علماء بفتاوى القتل لو كل شي محلل للرجل والمراه لاشي
    علماء بفتاوى القتل لو كل شي محلل للرجل والمراه لاشي من الحقبقه زين ذولا الى تسموهم علماء شقدمو للبشريه حتى يسمون نفسهم علماء
    القيء المسمى زفت بطرس. الاهك و ما تعبد .. ليس كفء ان يناظر نعال جاهل من جهّال المسلمين .. فما بالك في عالم!؟
    كل كلامه كذب، رياء.. و جهل .. و تخلف .. و افتراء
    و الأغبياء امثالك يصدقوه .. كما ستصدق المسيح الدجال..
    ايضا موتو بغيظكم ايها الجاحدون.. و خسأتم حيث كنتم

    الأسلام اعطى المرأة حقوقها يا متعفن العقل و البصيرة.. على شاكلة كلبك ابو ذيل .. زكريا بطرس.. ما هي حقوق المرأة عندكم؟ اين هي؟ هل يجوز لها الأرث؟ الطلاق؟ التملك؟ السلطان؟ الانتخاب..
    و الله ما اجهل منك الا الحمار الملقب بالعرص زكريا

    ما قدمه العلماء المسلمين .. لا يمكن لأحد ان ينكره .. اعطيك مثال .. بسيط... الصفر! (يعني اشكالك) هو اختراع العلماء المسلمين .. الجبر.. علم الاجتماع. الخوارزميات .. علم البصريات.. و الدورة الدموية الصغرى.. و الكثير الكثير الكثير

    لكن الجهل.. يعتّم عقولكم .. يا اخي لكم دينكم .. صحتين على قلبكم .. و لي دين
    • #64
    • Lord Jesus
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 11/12/2007 1:51:07 PM
    تعليق على الرسالة السابقة التي تقول : م

    --------
    Dear The Caller,

    طولي بالك ياأختي, مافي قوة على الارض تقدر تمس القرأن بسوء انشالله
    --------

    نحن لا نعتمد على قوة من على الارض بل على الرب

    "فماذا نقول لهذا.ان كان الله معنا فمن علينا"
    • #65
    • محمد محمود محمد
    • Windows Internet Explorer
    • Said
    • On: 1/1/2008 7:47:06 PM
    بسم الله الرحمن الرحيم
    والصلاة والسلام على اشرف الخلق وحبيب الحق سيدنا محمد النبى الذى شرح الله بة قلوب غلف وعيون عمى
    كل الذى امتلكة من كلمات  ترد على المسحيين الذين يسئون الى النبى الكريم
    من الممكن ان ادع احد اخوتى وهم لا يتجاوزون العاشرة من العمر بان يشتم ويسى  

    الى اى ديانة اخرى ولكن من سماحة الاسلام لاندع هذا الامر يكون هاكذا
    وهاذهى كلمات قد من الله عليا بها كى اوجهها الى من يسئون الى الرسول الكريم واقسم بالله لو تعرفت علية لعتنقت الاسلام من بعد ان تذكر اسمة ما بداخل قلبك  
    اننا مسلمون ولا يقع فى اذهاننا ان نسى الى احد من الروسل بل نومن بهم جميعا(كماامرنا به دينناوقراننا الكريم ***وقال تعالى فى محكم اياتة (ولكم دينكم ولى  دين صدق الله العظيم و قل احدهم وهو مؤلف  
    Very interesting story, thanks for sharing it. While you know I don't have any belief myself, I cannot respect someone who takes on a religion simply out of tradition, family/societal pressures. I think the only way someone can truly call themselves a believer is if they go through this journey of thinking about the religion for themselves. What bravery facing things like expulsion, family disownment, losing one's job.

    It's tragic that most schools only teach a single religion. How are we all to understand each other, how can we eliminate the fear of the unknown, and the instinctive hatred of those who are different. This brought back great memories for me. I remember the first time I was exposed to christianity as I moved to a new school. I immediately started criticizing because I had to prove to myself that Islam was better. Eventually I decided to apply the same critical thinking on Islam.

    Kinzi recently wrote about a Jordanian christian woman whose parents wanted to murder her because she married a muslim. Also, in Islam converting from to any other religion is one of the 4 cases where the death penalty is madated. The others being murder (after consulting with family of deceased), adultery (only the married part gets the death, the unmarried get's whipped), and rape.

    I don't understand this concept of forcing someone to pretend they are of a certain religion. It seems it comes from caring more about what people will say than their own flesh and blood. This reminds me of a title Tololy once used, honor strikes again.

    Hope you don't mind the late comment, I got here as soon as I could!
    You too can have your Memories Documented

    Country:

    HTML has been disabled but if you wish to add any hyprlinks or text formating you can use any of the following codes: [B]bold text[/B], [I]italic text[/I], [U]underlined text[/U], [S]strike through text[/S], [URL]http://www.yourlink.com[/URL], [URL=http//www.yourlink.com]your text[/URL]

    Whisper (your comment will not be displayed)

    Please refer to Commenting policy


    Notify me of follow-up comments by email
    « How to punish people you loveFlyboys (2006) »
    Read by:
  • Guest-
  • |
  • Guests(16)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(203)-
  • |
  • Guests(10)-
  • |
  • Guests(53)-
  • |
  • TEXANS VS JAGUARS LIVE STREAM-
  • |
  • wwe royal rumble 2013 live stream-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Summer-
  • |
  • Guests(3)-
  • |
  • Donte-
  • |
  • Guest-
  • |
  • 7aki Fadi-
  • |
  • Guests(204)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • discount sunglasses-
  • |
  • Guests(1068)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(70)-
  • |
  • Guests(796)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(11)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(195)-
  • |
  • Caller-
  • |
  • Guests(100)-
  • |
  • Summer-
  • |
  • thecaller-
  • |
  • Guests(5)-
  • |
  • hope-
  • |
  • noone forever-
  • |
  • Guests(11)-
  • |
  • omar-
  • |
  • Guests(24)-
  • |
  • Guests(604)-
  • |
  • طفيلي(  ahmad)-
  • |
  • Guests(249)-
  • |
  • Moe-
  • |
  • جورج-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(25)-
  • |
  • Guests(5)-
  • |
  • Guests(3)-
  • |
  • Guests(9)-
  • |
  • Guests(7)-
  • |
  • Guests(5)-
  • |
  • Guests(68)-
  • |
  • Guests(17)-
  • |
  • 7ala-
  • |
  • Abed. Hamdan-
  • |
  • Areej-
  • |
  • aya-
  • |
  • Danah-
  • |
  • Dima-
  • |
  • Guests(62)-
  • |
  • Hani Obaid-
  • |
  • Khalidah-
  • |
  • Laith k-
  • |
  • Lord Jesus-
  • |
  • Lubna-
  • |
  • M Kilany-
  • |
  • Rasha-
  • |
  • Red Rose-
  • |
  • wedad-
  • |
  • Guests(41)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(4)-
  • |
  • Guests(7)-
  • |
  • محمد محمود محمد-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(3)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(3)-
  • |
  • funny halloween costume ideas-
  • |
  • Guests(675)-
  • |
  • Oak Baby Cribs-
  • |
  • Phloretin Cf-
  • |
  • playhut tunnel-
  • |
  • roc skin care-
  • |
  • skinceuticals phloretin cf-
  • |
  • Thanh-
  • |
  • train birthday party-
  • |
  • www.theskincareproduct.com-
  • |
  • www.theskincareproduct.com-
  • |
  • Guests(9)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(166)-
  • |
  • Guests(11)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(4)-
  • |
  • gry strategiczne ranking-
  • |
  • Guests(790)-
  • |
  • Guests(5)-
  • |
  • Guests(4)-
  • |
  • Guests(3)-
  • |
  • Guests(16)-
  • |
  • Guests(101)-
  • |
  • Guests(36)-
  • |
  • Guests(109)-
  • |
  • Guests(9)-
  • |
  • Guests(489)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(10)-
  • |
  • Guests(7)-
  • |
  • Guests(7)-
  • |
  • Guests(9)-
  • |
  • Guests(9)-
  • |
  • Guests(116)-
  • |
  • Abdullah-
  • |
  • afaf-
  • |
  • Guests(8250)-
  • |
  • kinzi-
  • |
  • Maioush-
  • |
  • nido-
  • |
  • PALFORCE-
  • |
  • Ruba Qewar ربى قعوار-
  • |
  • secratea-
  • |
  • Guests(7)-
  • |
  • Guest-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(2)-
  • |
  • Guests(28)-